Leer te bepalen hoe je je voelt

LEER TE BEPALEN HOE JE JE VOELT – OVERAL, ALTIJD

Leer te bepalen hoe je je voelt. Overal en altijd. Klinkt onmogelijk? Heb je het gevoel dat je snel overspoeld raakt door gevoelens, meningen of verdriet van anderen? Voel je je regelmatig overspoeld door je eigen emoties? Op zo’n manier dat het je leven beïnvloedt? En wat doe je dan? Verstop je je? Hoe zou het zijn als je daadwerkelijk kunt kiezen hoe je je voelt? Altijd, overal? 

Wat er ook gebeurt, jij bepaalt of je boos wordt, van streek raakt of dat je lacht! Misschien geloof je het niet. Misschien denk je dat je geen keuze hebt over hoe je je voelt of wat iets met je doet. Maar je kunt dus daadwerkelijk bepalen hoe je je voelt. In het begin zal het wat oefening vragen, en na een tijdje zal je systeem, je lichaam automatisch je favoriete keuze maken.

Eigenlijk gebeurt dat al. Maar omdat je systeem heeft ‘geleerd’ om van streek te raken, boos te zijn of lelijk te doen tegen een ander als je te veel prikkels krijgt, zal dat de emotie zijn waar je systeem het snelst naartoe gaat. Dat is de automaat.

Tijd voor verandering

Het goede nieuws is, je kunt het veranderen! Je kunt je systeem als het ware herprogrammeren. En het werkt echt. Als je hiermee begint kan het voelen als een flinke uitdaging. Maar als je doorgaat, wordt het steeds makkelijker. En geloof me, het is het waard, want het maakt je leven zo veel makkelijker en lichter.

Je weet waarschijnlijk wel hoe het voelt als je overspoeld raakt door een emotie en je niets anders kunt doen dan boos worden, je terugtrekken of van binnen koken en aan de buitenkant net doen of er niets aan de hand is. In je lichaam kun je deze heftige emoties voelen in je buik, je borstgebied en je maag. Dat is waar je een soort kramp, warmte, of innerlijke explosie kunt voelen vlak voor je innerlijk of uiterlijk uit je dak gaat. En dit uit je dak gaan kent vele gradaties. Ik kon bijvoorbeeld heel aardig zijn tegen iemand die me irriteerde, tot diegene net een keer teveel me tegen de haren inwreef en dan explodeerde ik.

Onlangs heb ik een behoorlijk diepe afwijzing ervaren in m’n familie. Ondanks dat het me diep raakte, wist ik dat deze beslissingen werden genomen vanuit een wond die generaties terug voert. Ik wist dat de beslissing mij verdriet deed, maar ook degene die de beslissing maakte voelde daar waarschijnlijk verdriet en pijn bij. Ik wist het allemaal, maar m’n hart deed pijn. En wat doe je dan?

Verdriet en boosheid klopten op m’n deur. Wat doe ik ermee? En wat dacht je van de oude overtuigingen die om de hoek kwamen kijken – de overtuigingen dat ik niet goed genoeg ben?

Daar begint de magie

Ik besluit om m’n magische gereedschap in te zetten dat me helpt om te kiezen hoe ik me voel. En in dit geval besluit ik om te voelen wat er gevoeld wil worden. Ik gaf verdriet en boosheid als het ware toestemming om dichterbij te komen.

Tranen van rouw, boosheid en frustratie laat ik vrij. Ik schreeuw en sla met kussens op een muur. Maar niet meer dan dat. Ik besluit om een soort voertuig voor m’n emoties te zijn en laat ze door me heen gaan, terwijl ik aan het stuur blijf. Ze nemen me niet over.

Met het vrijlaten van m’n emoties laat ik de negatieve energie vrij waar deze hele situatie mee gevuld is. Ik voel hoe m’n aderen zich weer vullen met liefde, alsof zonnestralen m’n ziel raken, helpend me verder te openen voor liefde, het leven en plezier.

Ik kies liefde en laat me niet als een zak slappe aardappelen op de grond glijden uit medelijden voor mezelf. En natuurlijk heb ik tijd nodig om te herstellen van het verdriet. Maar het is magisch om te ervaren dat ik kies hoe ik me voel, zelfs in moeilijke tijden. Niet door m’n emoties te ontkennen, maar door ze door me heen te laten gaan.

Het is als een duik in de zee. Ik voel het water overal om me heen en ik hoor hoe de golven op het strand slaan. Op dat moment voel ik m’n kracht om te zwemmen en kom ik verfrist en geschoond het water uit – en voel ik de zon op m’n gezicht.

Zo, lieve jij, als je je overspoelt voelt door je emoties en je oude overtuigingen gelooft, neem dan de beslissing. Neem de beslissing dat jij aan het roer staat van jouw lichaam en bepaalt hoe je je voelt. Probeer het – het is zo bevrijdend. En zoek hulp als je voelt dat er een laag onderligt die je vasthoudt in de emoties, of je er vandaan houdt. Zodat je niet of weinig voelt.

LEER TE BEPALEN HOE JE JE VOELT – DE 7 STAPPEN

  1. Breng je aandacht naar waar je spanning of stress voelt in je lichaam.
  2. Adem een paar keer rustig in en uit om je lichaam en gedachten rust te geven. Adem in door je neus en uit door je mond. Herhaal deze ademhalingen een paar keer tot je voelt dat de contractie in je lichaam als het ware ‘smelt’. Je kunt je voorstellen dat je inademt vanuit een poel van liefde, die de contractie met elke ademhaling verder smelt.
  3. Beslis hoe je het gebeuren dat je spanning of stress geeft wilt ontvangen. Hoe wil je dat je het ontvangt? In plaats van boos, overspoeld of gestressed – hoe wil je je voelen? Schrijf dat op.
  4. Neem afstand van de situatie. Ga een stukje lopen als dat helpt, maak een wandeling. En weet dat je nog steeds JIJ bent.
  5. Laat nu stapje voor stapje de emoties dichterbij komen. Wees als een doorgeefluik waar de emoties langskomen. Huil je tranen, laat je stem horen, laat je frustratie gaan met elke slag dat je je kussen geeft, sla met een theedoek op een stoel.
  6. Schud je lichaam van hoofd tot je tenen zoals een hond dat doet als hij uit het water komt.
  7. Adem een paar keer diep in. Voel hoe je longen en de rest van je lichaam zich vullen met levenskracht. Voel hoe je innerlijke kracht toeneemt en realiseer je dat jij bepaalt hoe je je voelt. Jij bepaalt hoeveel plezier en vreugde je toelaat. Voel hoe de frisse lucht je longen vullen en je bloed zich als het ware reinigt door deze oefening. Schrijf op hoe je je wilt voelen en wat je ervan weerhoudt. De volgende ker dat je je overspoeld voelt door je emoties lees je deze aantekeningen weer. Om je je eraan te herinneren hoe je je wilt voelen en wat je nodig hebt of juist niet moet doen om je te voelen zoals je je wilt voelen.

Dan kan het plezier toenemen

Je kunt nu beginnen. En het hoeft niet iets groots te zijn dat je bezighoudt. Het kan iets kleins zijn zoals irritatie over de regen op het moment dat je naar je werk wilt lopen. Pas de 7 stappen toe. Je zult zien, voor je het weet lach je erom en dans je met de regen. Maak je een andere keuze dan geïrriteerd te zijn, neem je de bus en wandel je een andere dag naar je werk. Of kies je wel voor de wandeling. Neem je je favoriete paraplu mee en dans je met de regen die je overal ziet. Geniet van wat jou gelukkig maakt en laat je lach vrij!

Ik hoop je te inspireren met mijn ervaringen en wens je een prachtige dag vol liefde en licht op je pad.

If you want to bring more joy and ease into your life, if you want to learn to decide how you feel, and would like some help doing so, reach out—I’d love to help you

follow me on  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *