Taking things slow…

‘Life is a journey, not a race.’, las ik onlangs, terwijl ik in de lach schoot. Want ik ken zowel het leven als een reis ervaren, als het huppekee, even snel iets doen. Eigenlijk vind ik het veel fijner om regelmatig heel bewust te vertragen.

JIJ OF JE MIND AAN HET ROER

Je brein is een fantastisch orgaan, maar kan je ook best een beetje dwars zitten. Het heeft een vermogen om je in het verleden te houden of in de toekomst te transporteren. Je brein kan analyseren, maar ook rondjes draaien. Kan creëren, maar ook zoveel bezwaren naar voren halen dat je er niet meer aan durft te beginnen. Kortom. Je mind is fantastisch, als het je dient. En jij aan het roer staat wat je wel en niet toelaat en gelooft.

En grappig, ik wilde schrijven over vertragen en de focus lijkt zich te verplaatsen naar het denkvermogen. Wat is de link? Waar ontmoeten ze elkaar?

VERTRAGEN BRENGT INSPIRATIE

Ze ontmoeten elkaar in de vertraging. Mijn ervaring is dat als ik vertraag, mijn denken zich verruimd. Alsof er meer laatjes in mijn brein zich openen en er meer mogelijk is. Ik word creatiever en laat me minder leiden door de bezwaren die mijn mind opwerpt. Er lijken ook minder bezwaren te zìjn!

Benieuwd naar hoe je kunt vertragen? Hieronder deel ik een aantal eenvoudige tips. Hoe vaker je dit soort momenten inbouwt, hoe meer kans van slagen. Ook hier geldt: ‘Oefening baart kunst’. Misschien creëer je letterlijk wel meer dan je ooit had gedacht door regelmatig te vertragen.

EENVOUDIGE TIPS OM TE VERTRAGEN:

  • Maak een paar ronddraaiende bewegingen met je schouders
  • Denk aan iets grappigs
  • Spreek een dag met een vriendin af en vertraag zoveel mogelijk met elkaar
  • Neem de ruimte waar je nu bent waar, alsof je als een pasgeboren baby alles voor het eerst ziet
  • Leun een beetje meer in de leuning van je stoel
  • Laat je onderkaak een stukje vallen en plaats je tong tegen je gehemelte
  • Kies je favoriete fruit en eet het zo langzaam mogelijk op
EXTRA TIPS:
  • Zet je favoriete muziek op met een koptelefoon en dans je eigen dans
  • Maak je koffie zo langzaam mogelijk, bijvoorbeeld met een perculator. Kies je favoriete chocolade en doe zo lang mogelijk over het drinken van je koffie met chocolade
  • Neem echt even de tijd voor je koffiebreak (met chocolade). Drink je koffie in het zonnetje en sluit een moment je ogen
  • ga op je rug op warm gras liggen en voel elke cel in je lichaam
  • Doe je schoenen en sokken uit en loop zo langzaam mogelijk een stuk op blote voeten in het gras of bos
  • vertragen met water. Bijvoorbeeld met je favoriete zeep jezelf zo langzaam mogelijk inzepen onder de douche of in bad.

Terwijl je vertraagt kun je waarnemen wat er op dat moment in je lichaam gebeurt. Welke emoties neem je waar, welke gedachten gaan er door je hoofd, wat voel je in je lichaam?

Vertraag deze week een paar keer heel bewust en ervaar wat het met je doet. Ik ben benieuwd wat het je brengt…

Met liefde en focus,

Als je naar aanleiding van deze tekst wilt delen of in gesprek wilt, weet je dan welkom! Stuur me even een bericht via de mail of telefoon en dan neem ik contact met je op.

Lees hier wat vertraagde ademhaling voor je kan doen.


Kijk ook eens bij de programma’s die From Hiding To Shining biedt.

Een van de programma’s is Follow Your Flow

Dit programma is echt voor jou als je:

  • meer plezier en flow in je leven verlangt
  • jezelf regelmatig hardop wilt horen lachen, met een vrolijk hart ‘s ochtends opstaan en moe en voldaan ‘s avonds in slaap wilt vallen
  • je mening wilt durven geven, ook als het spannend voelt
  • meer zelfvertrouwen wilt voelen en je kwaliteiten wilt ontdekken en inzetten in je leven en werk
  • en nog meer >> kijk hier of het programma iets voor jou is of maak een afspraak om het er even over te hebben!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *