Een hoofd vol meningen en gedachten – en hoe dat rustiger te krijgen

HET MANNETJE DAT ALTIJD EN OVERAL MET JE MEELOOPT

Ik volgde een meditatie en voelde me aan de ene kant steeds meer ontspannen worden en het was alsof er een soort parallel lijntje liep waar een klein mannetje op en neer sprong en me allerlei meningen influisterde. Hij vond van alles van de meditatie en wat we moesten doen.

MENINGEN IN JE OOR

Ken je dat? Je luistert naar iemand en terwijl je luistert is het alsof er twee paden zijn die je bewandelt waarbij op het linkerpad continu een mannetje allerlei meningen in je oor fluistert en soms gewoonweg toetert en op het andere pad loop jij en probeert de dingen te doen die je moet doen.

TREKKEND AAN JE JASJE, VERLEIDEND MET ZOETE ZINNETJES

Het is alsof je continu aan je jasje wordt getrokken. “Hé, heb je dat al gezien, gehoord, gelezen?” En het kan de hele dag doorgaan. Zelfs als je denkt dat het mannetje er niet is, blijkt hij ineens een heel zacht stemmetje te hebben opgezet en verleidt hij je met zoete zinnetjes. Ondertussen je toch allerlei meningen meegevend.

DODELIJK VERMOEIEND

Dodelijk vermoeiend. Want je probeert het niet te horen. Of het neemt je mee in een richting dat meestal niet zo fijn voelt. Het geeft je spanning, onrust en leidt je af van wat je aan het doen bent.

EN SOMS HEEL WAARDEVOL

Het kan ook zijn dat het mannetje je iets probeert duidelijk te maken dat je liever niet wilt zien of voelen. Het kan zijn dat je een emotie of gedachte onbewust wegdrukt omdat het je niet uitkomt of je het lastig of spannend vindt om deze te laten zien aan anderen om je heen.

WAT KUN JE DOEN?

Wat deed ik met het mannetje en zijn oordelen? Een aantal jaren geleden zou het met me op de loop zijn gegaan en was ik gespannen geworden. Ik had mijn best gedaan om bij de meditatie te blijven en misschien had ik ook wel van alles van degene gevonden die de meditatie gaf. Ik was misschien gestopt, weggelopen of meegedaan met onderliggende weerzin. 

AANTAL TIPS

Wat kun je doen als je het idee hebt dat er zo’n mannetje met je meeloopt en invloed heeft op je richting?

  • Ademhalen – op het moment dat je er bewust van wordt dat het erg druk in je hoofd is met meningen en gedachten adem dan een aantal keer bewust in en uit. In door je neus en uit door je mond en probeer een beetje te vertragen met de ademhaling
  • Herkennen en erkennen – heet het mannetje als het ware welkom “ah, daar ben je! Ja, ik hoor je.” Onderzoek wat het mannetje je vertelt. Is het iets dat je onbewust niet wilt horen en wel belangrijk, voelbaar voor je is? Zeg je dat alles goed is, terwijl je eigenlijk wel zou willen delen dat er iets niet helemaal goed gaat? Kijk naar wat er mogelijk is om je echte gevoel, gedachten en emotie te laten zien. Onderzoek als het ware in hoeverre het mannetje de waarheid spreekt.
  • Zoek de lach – probeer een rode draad te zien in de meningen die je ingefluisterd krijgt en die je als het ware afleiden van je echte gevoel. Zoek naar de humor ervan.  Dat kan de herkenning zijn dat ‘hij er weer is’ zijn of de humor in wat hij je influistert
  • Zie het voor wat het is – realiseer je dat je systeem gebouwd is om continu (onbewust) je omgeving te scannen of je veilig bent. Veiligheid betekent ‘binnen je eigen groep zijn’. Alles wat daarbuiten valt is ‘anders’ en kan een afkeuring krijgen. En dat gaat razendsnel, is cultureel en familair doorgegeven. Als je je dat realiseert kun je er vaak al ontspanning op ervaren. “Ah dit is niet alleen van mij, dit is iets wat ik onbewust al heel lang heb meegekregen”. Zonder oordeel naar je familie of je culturele achtergrond.
  • Nodig je zelf uit – nodig jezelf uit om ruimer te denken, je venster van acceptatie als het ware te vergroten. Zeg bijvoorbeeld eens ja tegen iets waar je in eerste instantie een nee bij ervaart. Als experiment en sta open voor je ervaring. 
  • Daag je meningen uit – Probeer of je er een mening bij kunt brengen die nog veel gekker of grappiger is. Dit creëert ruimte in je gedachten en laat het mannetje als het ware ontspannen.
  • Wees lief voor jezelf – de oordelen komen vaak net zo hard terug naar jezelf. Wat je over een ander denkt, denk je vaak in tienvoud over jezelf. Probeer wat liever voor jezelf te zijn. Onderzoek waar je nog veel oordelen hebt over jezelf en kijk of het reëel is. 
  • Vertel jezelf -en het mannetje- dat je veilig bent. Want dat is eigenlijk de kern van de meningen, dat je niet veilig bent.
  • Zoek een manier die voor je werkt – Het klinkt misschien gek en ver van je bed wat ik hier met je deel als oefening, maar probeer het eens een aantal weken en ervaar wat het je brengt

HOE IS DAT VOOR JOU?

Hoe is dat voor jou? Wat doe jij als je het mannetje herkent en je hem als het ware gerust wilt stellen dat je veilig bent?

Ik hoor je graag!

Met liefde en focus


Kijk ook eens bij de programma’s die From Hiding To Shining biedt.

Een van de programma’s is Follow Your Flow

Dit programma is echt voor jou als je:

  • meer plezier en flow in je leven verlangt
  • jezelf regelmatig hardop wilt horen lachen, met een vrolijk hart ‘s ochtends opstaan en moe en voldaan ‘s avonds in slaap wilt vallen
  • je mening wilt durven geven, ook als het spannend voelt
  • meer zelfvertrouwen wilt voelen en je kwaliteiten wilt ontdekken en inzetten in je leven en werk
  • en nog meer >> kijk hier of het programma iets voor jou is of maak een afspraak om het er even over te hebben!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *